۲۱ آبان ۱۳۸۲، ۱۴:۰۷

مسؤل بخش آثار مكتوب و نسخ خطي نمايشگاه قرآن در گفت و گو با "مهر"

كتابت قرآن كريم در دوره قاجار علاوه بر استنساخ متن شريف به رنگه نويسي تكيه دارد

كتابت قرآن كريم در دوره قاجار علاوه بر استنساخ متن شريف به رنگه نويسي تكيه دارد

كتابت قرآن كريم در دوره قاجار علاوه بر استنساخ متن شريف همراه با ترجمه فارسي و تفسير مختصر به رنگه نويسي تكيه دارد و اين سبك در همه قطع هاي مرسوم اعم از بازوبندي ، سجاده اي ، حمايلي تا قطع هاي بزرگ رحلي و سلطاني به كار رفته است .

قربان عزيزاده مسئول بخش آثار مكتوب و نسخ خطي در يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر" با بيان اين مطلب افزود : شرايط نوين ايران در حوزه ابداعات و خلاقيتهاي هنري عصر قاجار متاثر از مناسبات  نوين جامعه و برقراري مراودات تجاري ، سياسي و فرهنگي با فراسوي مرزها و بويژه با كشورهاي اروپايي و همسايگان جديد بود و همين شرايط باعث شد تا قشر تازه اي از حاميان ، علاقمندان و خريداران آثار هنري و كتابتي ، تذهيب و كتاب آرايي  به خيل مجموعه داران و حاميان داخلي و ستني افزوده شده و جريان توليد و نقل و انتقال آثار مكتوب و هنري ايراني به خارج از كشور و مجموعه هاي داخلي همچون موجي پايدار و پيوسته تاعصر حاضر پديد آيد .
وي در ادامه تصريح كرد : از ميانه سده سيزدهم هجري و مشخصا از اواخر همين قرن و در حكومت ناصرالدين شاه قاجار به دنبال عزيمت معدودي از هنرمندان و كاتبان ايراني به سرزمين هاي مجاور خصوصا هندوستان و نواحي قفقازو عثماني و استثنائا به ممالك اروپايي و آشنايي با شيوه ها و طرح هاي نوين تزئيني كتاب آرايي و شناخت و دستيابي به رنگ هاي تازه تر و وصول به ابزارهاي متكامل و وفور انواع كاغذ وبه ويژه با گسترش كانون هاي هنري دراغلب شهرها ، بسط حمايت هاي مادي و اجتماعي از كاتبان ، مذهبان و صحافان موج نويني از سفارش در زمينه  هاي كتابت ، تذهيب و استنساخ قرآن كريم را به دنيال آورد كه موجب شد به شيوه گذشتگان ، استنساخ و هنرهاي قرآني همچون ميراثي شريف  در بعضي از خاندان هاي كاتبان و هنرمندان ايراني عصر قاجار قوام يابد كه از آن جمله مي توان به خاندان وصال شيرازي ، ارسنجاني و خوانساري اشاره نمود كه  نمونه آثار كتابتي و مصاحف شريف اثر قلم و هنر آنان اينك زيور موزه ها و موسسات فرهنگي - هنري جهان است .
وي بااشاره به ويژگي هاي بارز كتابت قرآن در اين عهد گفت : اين قرآن ها در نمونه هاي نفيس علاوه بر رقم كاتبان و مترجمان با جلدهاي رقم دار اثر جلد سازان و هنرمندان نامي آن دوران ، آقا باقر ، آقا صادق ، آقا نجف ، لطفعلي شيرازي همراه است كه بعضا رويه و درون آنها متضمن آيات الهي و بويژه باآيت الكرسي به رنگه نويسي قلم سفيداب و زر است كه به خطي متفاوت با  متن شريف كتابت يافته است .
عزيززاده ادامه داد : اين دوره در كتابت و استنساخ ، عصر درج و ثبت تفسير مختصر وفضايل و خواص سور به نقل از معصومين (ع) به صورت ذهب به  خط نستعليق ( عروس خطوط اسلامي ) و ندرتا شكسته نستعليق است  كه بعضي از آنان رقم كاتبان تحشيه را به همراه دارند .
وي در مورد شيوه نگارش و سبك كتابت در اين دوره گفت :  استنساخ و تكثير متن شريف در عصر قاجار عمدتا به خط نسخ ايراني ، شيوه ني ريزي است ، گرچه بزرگاني همچون محمد شفيع ارسنجاني و آقاجان پرتو به ظهور آمدند كه بسيار فراتر رفتند و حتي ندرتا نستعليق و شكسته نستعليق و كوفي نيز در كتابت متن شريف به كار رفت اما با اينحال اغلب آثار به نسخ كتابت شده است .
وي در ادامه در مورد فعاليت  كاتبان زن در اين دوره گفت : از ويژگي هاي اين دوره اين است كه سنن مرسوم وشر ايط اجتماعي قاجار توانسته است زنان را نيز به عرصه كتابت و استنساخ قرآن كريم در آورد و اينك شواهدي نفيس از مشاركت بانوان در كتابت و خوشنويسي قرآن كريم در سطوحي از جامعه قاجار نظير آثار قلم بانو بنت عبدالوهاب نائيني ، ام سلمه و خانم ضياء السلطنه به ياد گار مانده است كه شاهدي بر توسعه خوشنويسي قرآني در ميان قشري از زنان دوره مزبور است .
وي با اشاره به اينكه كتاب آرايي قرآني ، تذهيب و تجليد در اين دوره بر اساس سنن تاريخي ، هنري ايراني ، عمدتا بر شيوه هاي حوزه شيراز و اصفهان پايه گذاري شده و هنرمندان شيرازي ،( بقيه السيف مكتب هنري شيراز به جاي مانده از دوه زنديه و اصفهاني پيروان منكتب صفوي به حوزه هنري نوبنياد و مركز جديد كشور تهران ، روي مي آورند ) و پس از اين دوره يعني از آغاز قرن چهاردهم هجري ، هنر هزار ساله كتابت در مواجهه با صنعت چاپ به افول و ركود مي انجامد .

 

کد خبر 37316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha